Behuizing
De behuizing is het omhulsel van de accu en verbindt de fietsaccu met de elektrische fiets. De behuizing beschermt de effectieve batterijen en elektronica tegen regen, wind en vuil.
BMS = Battery Management System
Het BMS is een soort van zelfbeschermingsmechanisme in de accu. Zo balanceert het systeem de accucellen tijdens het opladen. Op deze manier krijgen alle individuele cellen min of meer dezelfde spanning waardoor men de capaciteit van de accu optimaal kan gebruiken en tevens de batterij het langst mee kan gaan. Naast het balanceren zorgt het BMS er ook voor dat de accu stopt met laden zodra de maximale spanning van de cellen bereikt wordt.
Tot slot heeft het BMS een andere belangrijke functie: het voorkomen van volledige ontlading, ook wel diepteontlading genoemd (zie ‘opladen’). Kort uitgelegd: het systeem zorgt ervoor dat de motor van de e-bike geen verdere aanvoer van stroom krijgt wanneer de spanning onder het minimum zakt.
Accucellen
De accucellen bevinden zich in het “hart” van de accu en leveren de nodige energie. Bij de Lithium-ion (LI-ion) fietsaccu’s zijn de meest gebruikte cellen de “18650-cellen”. Doordat ze zowel in serie als in parallel geschakeld zijn, kan men het gewenste voltage en de nodige capaciteit behalen.
Spanning
De QWIC accu’s werken op een nominale of gemiddelde spanning van 36 Volt. Wanneer je accu aan vervanging toe is, moet je ervoor zorgen dat de voltages van de nieuwe accu overeenkomen met de oude.
Capaciteit
De accucapaciteit geeft aan hoeveel energie er in je accu opgeslagen kan worden. De capaciteit van je fiets wordt dus ook gelinkt aan de actieradius, want hoe hoger de capaciteit, hoe groter de actieradius is en hoe langer je dus kunt fietsen met ondersteuning. Bij elektrische fietsen drukken we de capaciteit uit in wattuur (Wh).