Nieuws

Terugblik op 2017 | Jaar van ongekende groei

QWIC Performance MN380 sfeerbeeld outdoor, met model zakelijk

Het jaar 2017 zit er alweer bijna op. Voordat we doorstomen naar 2018, blikken we eerst samen met directeur Taco Anema terug op het jaar en de belangrijkste momenten. 

Het jaar 2017 stond namelijk in het teken van ongekende groei en hoge consumentenwaarderingen. “We zijn als bedrijf inmiddels dusdanig gegroeid, dat het voor mij als directeur onmogelijk wordt om mij nog overal mee te bemoeien”, aldus Taco Anema.

1. Hoe kijk je terug op 2017?

Dit jaar hebben we een bijzondere groei doorgemaakt op vier vlakken. De verkoop is sterk toegenomen, we hebben diverse nieuwe partnerschappen gesloten, ons eigen team is in aantal meer dan verdubbeld en we hebben samen met onze dealers een grote professionaliseringsslag gemaakt.

In 2013 zijn we met een nieuwe aangescherpte strategie gestart, waarin we ons focussen op pijlers als prijsstabiliteit, hoge service, breed portfolio met een eigentijdse vormgeving en toewijding aan ons dealernetwerk. De afgelopen jaren zien we dat dit zich heeft uitbetaald en dat we dit jaar daar de vruchten van plukken. Onze kernwaarden vallen nu eindelijk op zijn plaats en sinds dit jaar bereiken we echt de doelgroep die wij voor ogen hebben; de urban commuter. Dit zorgt er onder meer voor dat we onze producten meer kunnen toespitsen op de doelgroep en dat we ons goed kunnen onderscheiden van de concurrentie.

2. Waar ben je het meest trots op? Welk succes/prestatie?

Het meest trots ben ik op het feit dat we met een relatief klein team erin slagen om zo’n mooi portfolio neer te zetten en zo veel mensen overtuigen van onze producten. De toewijding van onze medewerkers en onze dealers is ontzettend hoog. Dit zien we ook terug in de winkels, steeds meer dealers geven QWIC meer plek op de winkelvloer en dragen de het merk sterker uit door bijvoorbeeld  een compleet geverfde QWIC muur of zelfs een complete QWIC shop-in-shop inrichting.

3. Wat waren je verwachtingen voor 2017? En zijn deze waargemaakt/uitgekomen?

Bijzonder genoeg zijn bijna al mijn verwachtingen voor 2017 uitgekomen. De voorspelling voor het beste scenario in het businessplan van vorig jaar gaan we halen. We hebben het maximale eruit gehaald om dit te realiseren en meer hebben we ook niet kunnen doen. Wel is het ons enigszins tegengevallen hoe lastig het is om internationaal uit te breiden naar Duitsland. Dit kost ons meer tijd en moeite dan verwacht.

4. Wat is je visie en wat zijn je verwachtingen voor 2018?

De verwachtingen voor 2018 zijn dat onze groei nog verder zal doorzetten en dat we steeds sterker worden in het hogere segment. Daarnaast houdt de mogelijke antidumpingmaatregelen voor import uit China ons druk bezig. We gebruiken nu al veel meer Europese onderdelen en leveranciers maar dit zal verder doorzetten. Voor volgend jaar verwachten we dan ook dat onze productie naar Europa zal verplaatsen. Dit jaar hebben we al een eerste batch fietsen in Europa geassembleerd.

5. Waar en hoe zie je QWIC over 5 jaar?

Over 5 jaar verwacht ik dat QWIC een zeer stevige positie bekleed in de markten waarin we nu actief zijn. Het doel is tegen die tijd een flink aantal automobilisten verleid te hebben voor een QWIC elektrische fiets te kiezen in plaats van de auto voor woon- werkverkeer. Tot op heden hebben we ons met name op het dealernetwerk gefocust. Het merk QWIC is bij consumenten nog niet heel bekend. Voor volgend jaar ligt het focuspunt op het actiever benaderen van consumenten. We hebben ons marketingteam flink uitgebreid.

Om de QWIC-identiteit sterk te houden, zijn we druk bezig met een nieuw designconcept waarbij de fietsen een meer iconisch en herkenbaar ontwerp hebben. In 2018 zullen de eerste modellen met de nieuwe designtaal geïntroduceerd worden. Ik kan niet wachten om de nieuwe “connected bike” generatie in de winkels te zien.

Meer weten over QWIC? Lees hier verder.